خواص بی نظیر حنا چیست
نوشته شده توسط : yeklink

خواص حنا

خواص حنا

اگر از شما بپرسند که پیامبر اکرم (ص) خرج کردن یک درهم برای چه کاری را برتر از خرج هزار درهم در راه خدا می دانستند ، چه جوابی می دهید؟ احتمالا هر چیزی به ذهنتان می رسد به غیر از خضاب! کلمه خضاب که ممکن است تا به حال به گوش خیلی از جوان تر ها نخورده ، در فرهنگ اسلامی به معنای رنگ کردن موی سر و صورت و همچنین دست و پا با استفاده از گیاهانی همچون حنا و وسمه است. ماده اصلی ای که برای خضاب استفاده می شود ، حناست ، خیلی وقت ها این واژه مترادف با حنا بستن به کار برده می شود و در احادیث و روایات فراوان و همچنین منابع کهن طب سنتی ، از مصر گرفته تا ایران درباره اهمیت و فواید آن بحث شده است.

حنا از کجا می آید ؟

گیاه حنا که گل های معطری به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز دارد ، اغلب در نواحی گرمسیری رشد می کند و از ابتدا بومی منطقه مدیترانه بوده است. با این حال خواص فراوان و کاربردهای رنگ و وارنگش باعث شده که گیاه حنانه فقط در این مناطق بلکه در سراسر دنیا مشتریان پر و پا قرصی داشته باشد که دنبال خواص داوریی یا آرایشی اش هستند و تجارت های میلیارد دلاری راه انداخته اند. در ایران هم این گیاه خوشبو و پر خاصیت در کرمان و سایر نقاط گرمسیری مانند یزد پرورش داده می شود. هر چند طی سال های اخیر واردات حنا از کشورهایی مانند هند ، پاکستان ، افغانستان و … به شدت بازار حنای داخلی را کساد کرده است.

معروف ترین رنگ طبیعی کره زمین

اگر مشتری رنگ های شیمیایی باشید لابد می دانید که بعد از چند بار استفاده چه بلایی سر ریشه و ساقه مو می آورند. اینجاست که اهمیت حنا به عنوان یکی از معروف ترین و پر مصرف ترین رنگ های طبیعی در جهان معلوم می شود چون نه فقط بی خطر است ، بلکه فواید فراوانی برای پوست و مو و به طور کلی برای بدن شما دارد.

زیر ذره بین متخصصان طب سنتی

حنا یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین و البته پرفایده ترین گیاهان ایران است که همیشه مورد توجه حکمای طب سنتی بوده و نه فقط ایرانی ها بلکه مصری ها و یونانی ها هم برای پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها از آن استفاده می کردند ؛ مثلا در زمان جالینوس به افرادی که دچار زخم دهان می شدند توصیه می کردند که حنا بجوند و از این گیاه دارویی که به دلیل داشتن تانن خاصیت قابض دارد ، درمان اسهال و اسهال خونی استفاده می کردند. علاوه بر این توصیه شده است که برای رفع سردرد از ضماد برگ گیاه حنا همراه با برگ گردو استفاده شود. از دیگر خاصیت های حنا می توان به از بین بردن بیماری های قارچی پوست ، کاهش دردهای روماتیسمی ، نرم کردن و جلوگیری از شکنندگی موها ، رویش مو و … استفاده کرد. بد نیست بدانید که علامه مجلسی گفته است کسی که خود را با حنا خضاب کند خداوند او را از سه بیماری جذام ، برص و آکله یا قانقاریا در امان نگه می دارد.

چه حنایی بخریم ؟

اگر دلایلی که درباره فواید حنا و اثرات آن بر پوست و مو و … برایتان آوردیم ، شما را قانع کرده که این بار به جای رنگ موی شیمیایی حنا بخرید ، پس لابد با خودتان فکر می کنید که چه حنایی بهتر است و اصلا چطور باید حنا بخرید و به چه نکاتی دقت کنید؟ حنای نرماشیر استان کرمان ، بهترین نوع حنا در ایران است و حنای کرمان ، یزد و بم به ترتیب در پله های بعدی قرار می گیرند. به طور کلی سه نوع حنا وجود دارد که با توجه به رنگشان به سه دسته حنای سرخ ، سیاه و کم رنگ یا بی رنگ تقسیم بندی می شوند.

البته حنای بی رنگ بیشتر به عنوان نرم کننده ، خنک کننده و ترمیم کننده پوست کاربرد دارد. البته بعضی از متخصصان هم اعتقاد دارند که چون ماده رنگی موثر از این نوع حنا جدا شده ، خواصش مقداری کاهش یافته است. حنای خوب ، حنای تازه و سبز رنگ است. هر چه قدر حنای شما بیشتر گوشه و کنار کشو یا کابینت بماند ، خواصش کمتر شده و کیفیت رنگی هم که به موی شما می دهد چندان دلچسب نیست.

. بهتر است حنایی که می خرید دانه های ریز و نرم داشته باشد در این صورت هم برای رنگ و تقویت پوست و مو و هم برای طراحی روی بدن می توانید از آن استفاده کنید. یادتان باشد حنا پیش از مصرف باید الک شود تا دانه های درشت و احیانا ناخالصی هایش گرفته شده و پودر شما کاملا یکدست شود. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد ولی در صورتی که مقداری از حنا اضافه ماند آن را در فریزر یا جای خنک نگه داری کنید. آرایشگرها می گویند با اینکه حنا یک گیاه گرمسیری است و به آب و هوای گرم برای به عمل آمدن احتیاج دارد ، اما همین گرما در درازمدت خاصیت رنگ دهی آن را زیاد می کند.

برای اینکه موی سرتان را با حنا رنگ کنید باید آن را با استفاده از آب گرم به صورت خمیر یکدستی در بیاورید. در این مرحله می توانید برای تغییر رنگ حنا از مواد طبیعی دیگری مثل شیر ، آب لیمو یا گیاهانی همچون وسمه استفاده کنید. هر چند که چای و قهوه هم در این خصوص جواب می دهد. خمیری که در این مرحله به دست می آید باید چند ساعت ( ۱۲ ساعت بهتر است ) در جای گرم و در ظرف پوشیده ( ظرفی که با حوله پوشیده شده ) بماند و رطوبتش را حفظ کند تا حسابی رنگ بیندازد. اگر درباره مسائل شرعی استفاده از حنا و رنگ کردن مو با آن نگرانی دارید ، بهتر است بدانید که رنگ کردن موی سر و صورت ( ریش ) چه به وسیله حنا و چه رنگ سیاه مستحب است و نه تنها اشکال ندارد که در روایات به آن سفارش شده است ، به عنوان مثال در وسایل الشیعه نقل شده است: ” از امام صادق (ع) درباره رنگ کردن موی سر و صورت سوال شده است که آیا از سنت است؟ فرمود: بلی. سوال شد ، امیرمومنان (ع) رنگ نمیکرد فرمود: بدان جهت که رسول خدا (ع) به او فرمود: به زودی محاسنت از خون سرت رنگین خواهد شد.”

 

دور حنای هندی خط قرمز بکشید

گفتیم که حنا یک گیاه دارویی بی خطر است و به طور گسترده در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال نوعی از حنا در بازار وجود دارد که به آن حنای هندی می گویند. روی بسته بندی های این نوع حنا نوشته که رنگ سیاه یکنواخت یا قهوه ای تیره ای به موهای شما می دهد؛ ولی متخصصان پوست و مو می گویند آنچه که بعد از استفاده از این حنا برایتان باقی می ماند یم پوست به شدت ملتهب است. چرا که در تهیه این نوع حنا از مواد شیمیایی به جای گیاهان طبیعی استفاده شده است تا بتواند رنگ متمایزی از حنای معمولی ایجاد کند. این ماده شیمیایی “پارافنیلین دیامین” نام دارد و باعث بروز درماتیت تماسی می شود که علائمی همچون قرمزی ، سوزش ، خارش و التهاب دارد.

خواص حنا برای تقویت مو

برای بسیاری از ما حنا حکم یک ماده تقویت کننده مو را دارد که استفاده از آن در نسل های قبل رواج زیادی داشت. زنانی که امروز ما از آنها به عنوان مادربزرگ هایمان یاد می کنیم از این گیاه برای تغییر رنگ و افزایش نشاط و شادابی موهای خود کمک می‌گرفتند. به عبارتی نسل هاست که نیاکان ما از حنا به عنوان رنگ کننده مو استفاده می کنند و با توجه به بی زیان بودن این رنگ این سنت همچنان در میان افراد ادامه دارد.

خواص حنا برای امراض قارچی پوست

جالب است بدانید که علاوه بر فوایدی که این گیاه برای سلامت موها دارد می توان از آن به صورت موضعی برای درمان امراض قارچی پوست بویژه در ناحیه سر و پوست پا بهره برد. یادتان باشد مالیدن مخلوط برگ های له شده این گیاه با روغن زیتون به موی سر کمک زیادی به رشد آن می کند، به ویژه اگر این مخلوط را با آب گشنیز ترکیب کرده و سپس مورد استفاده قرار داد.

خواص حنا برای رفع بوی بد پا

اگر مدت هاست که به دنبال راهکاری برای رفع بوی بد عرقی هستید که در هنگام پوشیدن کفش به آن دچار می‌شوید، باید بگویم که می توانید خوشحال باشید زیرا که حنا برای رفع عرق بدبوی پا بسیار موثر بوده و می تواند این دغدغه شما را نیز برطرف کند. شاید به همین علت است که متخصصان طب سنتی نیز آن را به عنوان دانه خوشبو کننده قبول دارد.

حنا

 

خواص حنا برای پوست و مو

البته اگر این موضوع به دغدغه ای برای شما تبدیل شده است باید بگویم که برای رفع بوی بد عرق می توانید از مواد گیاهی مانند گل سرخ، مورد، کندر، اقاقیا، و گلنار و برگ سیب یا سفیدآب قلمی، زاج سفید و جوش شیرین هم استفاده کنید. پس دیگر نگران این موضوع نباشید. اشاره به این نکته ضرورت دارد که خود تعریق بو ندارد و علت بوی بد آن ترکیب شدن با مواد و باکتری های روی پوست است. پس بدانید که حنا کردن کف پا موجب لطیف شدن پوست این بخش از بدن شده و بوی بد آن را نیز از بین می برد.

در صورتی که این روزها از ریزش مو به شدت گله‌مند هستید و تمام داروها و قرص ها را برای نجات از این وضع امتحان کرده اید، بهتر است این راه را نیز امتحان کنید. راهکاری که نه تنها ضرری برای شما ندارد بلکه اثرات مثبت زیادی نیز برای سلامت شما با خود به همراه دارد. کافی است، ابتدا برگ های حنا را با روغن خردل بجوشانید و به‌طور مرتب به موها بمالید.  البته برای شادابی موها توصیه دیگری نیز برای شما دارم اینکه مخلوطی از پودر حنا را با آب و آب لیمو مخلوط کرده و آن را به موها بمالید. سپس یک ساعت صبر کنید و بعد موها را بشویید. بعد از اینکه موها را خشک کردید می توانید برق آن را در آینه تماشا کرده و لذت ببرید.

خواص حنا برای رفع سردرد

برخی افراد از سردرد گله دارند و برای رهایی از آن تمامی مسکن ها و داروها را امتحان می کنند.  این بیماران شاید حتی به این موضوع هم فکر نکنند که حنا هم می تواند گره از مشکلات آنها باز کند و دردشان را تسکین دهد. چاره کار اینجاست که آنها باید برای تسکین سردرد خود از حنا به عنوان ضمادی استفاده کنند و آن را به صورت ضماد به سر خود بمالند.

اگزما عارضه پوستی است که به ویژه در هنگام تغییرات فصلی افراد زیادی را درگیر خود می کند. مشکلی پوستی که رفع آن گاهی اوقات دردسر ساز است. در این مورد نیز به گفته متخصصان طب سنتی، می توان از گیاه حنا استفاده کرد.

به عبارتی یکی دیگر از خواص حنا رفع این مشکل است، پس اگر مبتلا به این عارضه هستید باید گرد برگ حنا با برگ هلو را به خوبی مخلوط کرده و  از آن به صورت ضماد استفاده کنید. نکته دیگر اینکه برای معالجه جوش و کورک سر کودکان ریشه حنا را خشک کرده و بعد به صورت ضماد آن را روی سر وی بگذارید.

خواص حنا برای رفع التهاب

حنا می تواند التهابی را که منجر به درد می شود کاهش بخشد، شما می توانید در مناطق آسیب دیده پوستتان، از حنا به عنوان مسکن ضعیف استفاده کنید. اگر شماحساسیت  دارید یا تمایل به استفاده از انواع دارو ندارید، حتما از حنا استفاده کنید و علاوه بر آنها حنا یک مادهطبیعی است که مزیت خاص آن محسوب می شود.

حنا تاثیر زیادی در خنک کردن پوست شما دارد که با اثر گذاشتن در گردش خون بدن سبب این امر می شود. اگر شما از نقاط داغ و یا گر گرفتگی در مناطق خاصی از بدنتان رنج می برید، با استفاده کردن از حنا می توانید آن را بهبود بخشید. اما حنا نمی تواند نگرانی شما دراین موضوع را از بین ببرد و اگر وضع پوست شما گرم است به پزشک مراجعه کنید تا با دقت تمام مشکل شما را بهبود بخشد.

خواص حنا برای ناخن ها

شکننده بودن و رشد اندک ناخن ها هم مشکل دیگری است که می توان با کمک گرفتن از حنا گره از آن باز کرد. به عبارتی برای رویاندن ناخن شما باید روزی ۱۰ گرم از آب جوشانده حنا را تهیه و به مدت ۱۰ روز آن را استفاده کنید. برای این کار ۱۰ گرم برگ حنا را در ۲۵۰ سی‌سی آب خیسانده و بجوشانید تا به یک پنجم برسد سپس آن را شیرین کرده به مدت یک ماه میل کنید.

خواص حنا برای مشکلات گوارشی

برای رفع مشکلات گوارشی مانند امراض معده، کبد، طحال، مجاری ادرار همچنین رحم هم می توانید حدود ۲ گرم از برگ حنا را به صورت روزانه میل کنید. البته گفته می شود برای دفع سنگ کلیه و مثانه  هم می توان هشت گرم برگ حنا را در ۳۰۰ سی‌سی آب خیسانده و بعد از اینکه به خوبی خیس خورد آن را صاف کرده و بنوشید.

خواص حنا برای تخفیف دردهای روماتیسمی

نکته دیگر اینکه حنا در تخفیف دردهای روماتیسمی نیز کاربرد دارد. به عبارتی برای تسکین درد اعصاب و مفاصل استفاده از روغن حنا به افراد توصیه می شود. برای اینکه این ضماد بهترین اثر را با خود به همراه داشته باشد باید گل حنا را در روغن زیتون بجوشانید، آن را صاف کرده و بعد از آن استفاده کنید.





:: بازدید از این مطلب : 777
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: